London med kid

Mother. Kid. Big Ben. Foto: Anette S. Garpestad.

Jeg fikk et innfall. 7-åringen trenger å lære seg mer engelsk. Og jeg kjente på behovet for en fridag eller to. Hvorfor ikke svippe en snartur til London? Med flybilletter som er så billige at det gjør vondt i miljøsamvittigheten min (Mantra: «jeg har ikke bil, jeg har ikke bil, jeg har ikke bil». Unnskylder det meste.), så er London a hop and a skip away. Det er nesten litt for enkelt. Installert hos en venn av meg i Islington så trengte vi heller ikke å bruke penger på dyr overnatting – heldig!

Her er mine tips til ting man kan finne på i London med barn.

Bøker: Vi brukte Rough Guide London, Gatelangs London og Lonely Planets Den utrolig (u)nyttige guiden til London.

Transport: Vi kjøpte billetter til toget fra Gatwick på internett på forhånd. Da betalte vi 7 pund/vei for oss begge på ordinært tog.
Kollektivtransport for øvrig: Kjøp reisekort! Da kan du kjøre så mye buss og t-bane som du trenger. Barn under 11 år kjører gratis på all kollektivtransport i London – det gjør det lettvint og billig å komme seg rundt i byen med barn.

Dag 1: Vi spiste frokost på The Breakfast Club i Angel. Det er en ganske liten branch av denne minikjeden. De har blant annet et sted i Hoxton som er romsligere og litt hyggeligere. GOD mat!
Natural History Museum og Science Museum – her kan du lett bruke en hel dag. Vi konsentrerte oss om dinosaurutstillingen på NHM og Romfart, Luftfart og eksperimentrommet på SM. Etter museumene dro vi til The London Eye. Vi tok t-banen til Westminister, og kom opp til «overflaten» rett ved Big Ben og The Parliament. Fint å gå over broen for å komme til The Eye. Jeg hadde ingen store forhåpninger, men endte opp med å bli positivt overrasket! Utsikten var spektakulær og det var en stor opplevelse for Jr. Vi hadde kjøpt billetter på nett i forkant – dette anbefales! Køen for å hente ut billettene våre var kort, og ventetiden i køen til selve hjulet var mye kortere enn forventet. Den gratis 4D-filmen de tilbyr var også verdt å få med seg. Etter dette var det tid for turens (for Jr…) absolutte høydepunkt: Hamleys Toy Store i Regent St. Jøje meg! 6 etasjer med alle tenkelige og utenkelige leker! Jeg hadde på forhånd blitt advart mot at det ville være slitsomt og ganske kaos. Men jeg må innrømme at jeg faktisk koste meg nesten like mye som min sønn. Det er noe litt magisk over Hamleys og min sønn deklamerte på vei ut: «Når jeg blir voksen skal jeg også jobbe på Hamleys…». Et tips er å sette premissene for besøket før ankomst, hvis ikke kan det fort bli 6 etasjer med mas. Etter Hamleys tok vi turen til China Town for å spise middag med noen venner. Her skulle poden skulle få utfordret smaksløkene sine. Han smakte villig vekk på crispy duck, krabbe, dumplings og svinekjøtt i søtsur saus. Men konkluderte til slutt med at det eneste han egentlig syns var godt var vårrullene. Jeg er uansett imponert over viljen hans til å prøve ut nye ting. Og London er virkelig stedet hvor man kan eksperimentere med eksotisk mat.

Dag 2:
Vi startet dagen i Islington hvor vi kikket litt i butikker og så spiste frokost på fantastiske Ottolenghi. Det kan virkelig anbefales. Jr. fikk et brett med brød, en egen brødrister og tre forskjellige syltetøy til frokost og var veldig godt fornøyd med det. Min midtøsteninspirerte frokostpanne var også en opplevelse. Stedet kan anbefales ene og alene på grunn av utvalget i søtbakst, men stopp gjerne innom for mat også. Etter frokost tok vi bussen gjennom byen til London Bridge Station. Vi var heldige og fikk plass helt foran oppe på bussen. Å ta bussen er en fin måte å virkelig se London på, og det er morsomt å se hvilke skyskrapere og andre kjente bygg man greier å se underveis. Vi stoppet rett under London nye signaturbygg The Shard og gikk derfra ned til fantastiske Borough Food Market. For et utvalg! Det er et matmekka av dimensjoner og anbefales absolutt hvis du er i London på en fredag eller lørdag. Vi stoppet innom på Neils Yard Dairy –  ostehimmelen! – og Monmouth Coffee – sannsynligvis Londons beste kaffe. Og tro det eller ei, men Jr. syns det hele var svært så spennende! Så spasertur ned langs Themsen til Tate Modern. Tate Modern er et svært barnevennlig museum og vi endte opp med å bruke flere timer her på å bare gå omkring og titte, snakke om kunsten, kikke i de fine museumsbutikkene og ikke minst spise en liten matbit på toppen av bygget, med utsikt mot St. Pauls Cathedral og Millenium Bridge.

Etter dette var det bare å hoppe på toget tilbake til Gatwick, fly til Rygge, busse til Ryen og ta t-bane hjem til Bergkrystallen. A hop and a skip away. Og vi var begge enige om at det hadde vært en fabelaktig tur!

Reiseguider må man ha! Vi brukte Rogh Guide London, Gatelangs London og Lonely Planets Den utrolig (u)nyttige guiden til London. Foto: Anette S. Garpestad
Jr. oppdaterer seg på storbyen vi skal besøke, her på bussen til Rygge. Jeg fikk etter hvert beskjed om ting som «Mamma, visste du at St. Pauls katedral brant ned fem ganger! Så bygget de den i sten. Stein brenner ikke.» og «Big Ben er ikke tårnet, Mamma. Det er klokken inni tårnet. Den er kjempestor! Hvor mye veier egentlig 13 tonn?». Guiden var en skikkelig hit! Anbefales for alle barn på reise. Foto: Anette S. Garpestad.
Du vet du er i London når det kjører forbi røde busser med to etasjer utenfor vinduet. God morgen, Islington! Foto Anette S. Garpestad.
Frokost på The Breakfast Club. Amerikanske pannekaker. Foto: Anette S. Garpestad.
Natural History Museum. Det første vi møter i det vi kommer inn i det fantastiske bygget som huser museet er skelettet av Diplodokusen «Dippy». Jr. er imponert, men lurer veldig på hvor Tyrranosaurus Rex befinner seg? Foto: Anette S. Garpestad.
Dinosaurskaller! På Natural History Museum. Foto: Anette S. Garpestad.
Hm. That is pretty scary! På Natural History Museum. Foto: Anette S. Garpestad.
Utsikten fra The London Eye er spektakulær! En severdighet som absolutt er en hit sammen med barn. Foto: Anette S. Garpestad.
Londons nye signaturbygg: The Shard. 72 etasjer høyt + tårn. Foto: Anette S. Garpestad.
En liten pause i kunstopplevelsene. Litt å spise på toppen av Tate Modern, med utsikt mot St. Pausl Cathedral. Foto: Anette S. Garpestad.