Drabant. En velskrevet tidsreise.

Jeg har lenge gledet meg til utgivelsen av Øyvind Holen og Mikael Noguchis tegneserie Drabant. Hvorfor? Vel, fordi at Holen kan tegneserier, han kan Groruddalen/Oslo og han vet masse om hiphop, rap, graffiti og alt annet som hører til i sfærene rundt – temaer som jeg visste denne tegneserien ville dreie seg om.
Jeg har også hatt en følelse av at Mikael Noguchis flotte strek og uttrykk i illustrasjoner kunne passe i en tegneserie, i større grad og mer klassisk oppsett enn i Arne Svingens Dager jeg har glemt fra 2007.  Selv om hiphop ikke er av spesiell interesse for meg, så likte jeg godt presentasjonen og opplegget i Hiphop fra 2009. For Øyvind Holen så har nok tegneserielista ligget høyt, og sjansen for tap av kred er påtagelig. Du kan ikke være hardcore tegneseriefan og tegneserieviter for å så upåaktet gå hen og drite deg ut når du selv skal skrive plotet til din egen tegneserie – kan du vel?


Gledelig er det da at Holen og Noguchi seiler godt over den imaginære lista, for Drabant har blitt en skikkelig god tegneserie. Jeg kjenner igjen mitt første møte med Oslo på tidlig 90-tall og den stemningen som møtte meg her i det jeg subbet rundt i Oslo-øst i mine fjortenhulls røde Dr. Martens med ståltupp. Jeg var en del av et helt annet miljø enn det som beskrives i tegneserien, men kids er kids, og kids will do what kids will do. Og kidsa i denne tegneserien tagger og maler graffiti.

Fredrik «Deks» er the new kid on the block, Victor «Senc» er the cool kid. Eller kanskje heller; taperen med visjoner og overlevelsesevne, hvis man skal sette ham inn i en større sammenheng. Skolegang er et nødvendig onde for Fredrik, mens Victor har meldt seg ut for lengst og tjener til livets opphold ved å selge dop. Mellom de to vaker Camilla, kjæresten til Victor, som også Fredrik er mer enn hypp på. Men hovedfokus er på grafitti og rap, for det beste i livet er å ha lange diskusjoner om hvorfor West Coast er bedre enn East Coast og vice versa, og i tillegg drømme om å lage den flotteste piecen, en som virkelig vil bli lagt merke til. Gutta brenner for graffiti og ultimat er det det eneste de har lyst å holde på med. Men: you gotta earn a living, right? Og narkotika har sjelden eller aldri vært ett problemfritt valg av karriere. Når kompisen Marcus tuller det til med leverandørkjeden betyr det også trøbbel for Fredrik og Victor. Big trouble på et helt annet nivå enn politi og t-banevektere.

Fortellingen i seg selv er troverdig. Jeg kjøper livet til hovedkarakterene og den til tider mørke innstillingen deres til verden rundt seg. Det er godt driv, dialogen er akkurat så kortfattet som nødvendig og den virker riktig i sammenhengen. Men det som virkelig løfter fortellingen er illustrasjonene til Mikael Noguchi. Han har valgt en relativt dyster fargeskala og maler opp scenarioer hvor vi ser hendelsene fra forskjellige vinkler i løpet av en tegneserieside. Det er stort sett mørkt, noe som farger stemningen i fortellingen. Han unngår å gå i detaljfella, noe som også er tilfelle med teksten – det er akkurat passe. Noguchi greier å fange uttrykkene til karakterene, både i det litt grimme og i det mer subtile. Det er rufsete på en ren måte og til tider ganske emosjonelt rått, men med distanse. Når det gjelder miljøene er det nesten så jeg kjenner lukten av innrøykt leilighet, den møkkete t-banevogna eller den slapsete bakgata i Oslo sentrum. Jeg gidder ikke engang å gi ham ekstra kred bare fordi dette er norsk. Det er kult, uansett hvilket kontinent dette skulle ha vært tegnet/publisert på.

Om jeg har noe å utsette på Drabant? Vel – den er alt for kort og jeg er alt for utålmodig! Jeg vil vite hva som skjer, og jeg vil vite det nå! Så – fortsett! Med en gang! Jeg venter spent på Drabant vol 2.

Det er laget egne soundtrack for Fredrik og Victor som du finner på WiMP-bloggen her: http://blogg.wimp.no/2012/05/drabant-scener-fra-oslos-utkant/ og på Spotify: Drabant: Victors mixtape og Drabant: Fredriks mixtape
Sjekk også ut denne traileren som er laget for boka:

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s